Het muziekproject ‘Mama Sranan’ ter ere van 50 jaar Surinaamse onafhankelijkheid is geïnitieerd door de Surinaams-Hindoestaanse muzikant Prewien Pandohi-Mishre uit Rotterdam als liefdevol eerbetoon aan moederland Suriname. Dit project laat zien dat de Surinaamse cultuur niet één verhaal is, maar een mozaïek van tradities die samen een geheel vormen.
“Naast het vieren van dit heugelijke historische moment van vrijheid, willen we onderstrepen dat Mama Sranan de bron is van het leven, de kennis en de middelen om in welvaart en in harmonie met de natuur te kunnen leven”, aldus muzikant en civiel ingenieur Prewien Pandohi-Mishre.

De titel ‘Mama Sranan’ verwijst naar Suriname als Moeder: de aarde die voedt, beschermt en verbindt. De muziek en beelden benadrukken trots, dankbaarheid en verbondenheid. De videoclip nodigt het publiek uit om stil te staan bij het verleden, het heden te waarderen en hoopvol vooruit te kijken naar de toekomst van Suriname.
Boodschap van duurzaamheid
De onderliggende boodschap van het lied is om te leren van de levenshouding van de oorspronkelijke bewoners van Suriname, de inheemse bevolking. Zij zijn verbonden met de natuur en leven in harmonie met elkaar en hun omgeving. In een tijd waarin Suriname voor grote ecologische en economische uitdagingen staat, benadrukt het lied Mama Sranan dat bescherming van de natuur de sleutel vormt tot duurzame welvaart voor alle Surinamers. De muziek verbindt deze boodschap met ritmes, gebeden en melodieën uit de rijke culturele diaspora gemeenschappen.
Artiesten & bijdragen
Prewien Pandohi-Mishre
Tekst, compositie en Hindoestaanse zang
Prewien geeft met zijn aardse stem en poëtische taal felicitaties aan de Surinaamse bevolking en diaspora.
Olivia Biswane
Surinaams Inheems gebed, zang, Maraka en Drum
Met een krachtig Inheems gebed in de taal Lokono djian opent Olivia de muzikale ceremonie, geworteld in voorouderlijke wijsheid en verbondenheid met de natuur.
Ronald Snijders
Zuid-Amerikaanse Bamboefluit
Ronald’s iconische fluitspel geeft het nummer een melodische luchtstroom en een herkenbare Surinaamse signatuur.
Kries Malhoe
Akoestisch gitaar
Met subtiele akkoorden vormt Kries de melodische basis die de verschillende tradities op een warme manier verbindt.
Manik Madijokromo-Kharismayekti
Tekst, compositie en Javaanse zang
Manik’s Javaanse zang voegt een spirituele dimensie toe die de Surinaams-Javaanse gemeenschap vertegenwoordigt.
Milton Madijokromo
Saron
Met authentieke Saron-klanken verweeft Milton de Javaanse muzikale Gamelan traditie in het lied.
Lionel Madijokromo
Dhalang, Javaans poppenspel
Lionel’s bijdrage als dhalang geeft het project een uniek cultureel element, geworteld in eeuwenoude Javaanse vertelkunst.
Giovanni Essed
Bangi, Koti Kawina, Hari Kawina, Timbal, Sekseki
Giovanni speelt de ritmes van de Afro-Surinaamse traditie in de Apintie-stijl, waardoor het nummer een krachtige en feestelijke energie krijgt.
Amit Mishra
Tabla
Amit verbindt de melodie met traditionele Indiase ritme, herkenbaar en rijk aan emotie.
Santosh Ghante
Harmonium
Santosh’ harmonium klanken vormen een warme, melodieuze toevoeging aan het geheel.
