In de culturele rijkdom van Suriname schittert een bijzondere traditie: de Nachaniyá. En dankzij de toewijding en expertise van Rupaa, een ware cultuurdrager en specialist in de Londa ke naach-traditie, is deze erfgoedpraktijk springlevend. In een opmerkelijk tijdsbestek van slechts vijf jaar heeft Rupaa indrukwekkend werk verricht, waarbij hij de Nachaniyá-traditie heeft verrijkt met drie jonge en talentvolle Nachaniyá’s: Barkhaa uit Wanica, Kausaliyaa uit Nickerie en Shailaa uit Commewijne.

Deze jonge Nachaniyá’s belichamen niet alleen de missie en visie van de Nachaniyá-traditie, maar dragen ook bij aan de bredere culturele diversiteit van Suriname. Rupaa’s inspanningen gaan echter verder dan alleen de Nachaniyá-traditie; hij streeft ernaar om ook andere erfgoedpraktijken zoals Tilwaan, Nagara en Ahirwaa te bevorderen. Zijn visie reikt naar een Suriname waarin elke traditionele praktijk een plek heeft en wordt gekoesterd.

Londa ke naach: Kausaliyaa

Een van de meest opmerkelijke aspecten van deze ontwikkeling is de rol van Kausaliyaa, die een cruciale rol vervult voor de gemeenschappen in Paramaribo en Nickerie. Zijn vermogen om samen te werken met andere Nachaniyá’s heeft geleid tot een naadloze integratie van tradities over verschillende regio’s heen. Zo kan een bruidegom in Paramaribo gekleed worden door een Nachaniyá, en vervolgens in Nickerie door Kausaliyaa worden ontvangen, en vice versa. Dit illustreert niet alleen de flexibiliteit van de traditie, maar ook de kracht van samenwerking tussen erfgoeddragers.

Londa ke naach: Barkhaa

Rupaa is buitengewoon trots op zijn studenten en kijkt met optimisme naar hun toekomstige ontwikkeling. Hij wenst hen veel succes in hun verdere groei als Nachaniyá’s, wetende dat ze niet alleen de traditie voortzetten, maar ook een brug slaan tussen generaties en gemeenschappen. Door hun toewijding en vaardigheid zullen deze jonge erfgoeddragers ongetwijfeld een blijvende impact hebben op de culturele schat van Suriname.

Londa ke naach: Shailaa

Share.
Exit mobile version