Lidl plaatst een aantal vleesvervangers direct naast het vlees in de schappen om te onderzoeken of klanten eerder voor de vervangers kiezen. Deze proef vindt plaats gedurende drie maanden in zeventig supermarkten in Noord-Holland, in de regio Amsterdam-Almere.

De meest populaire vegetarische producten worden geplaatst in het vleesschap, waaronder vegan rulgehakt, vega kipstukjes, vegan shoarma schnitzel en de vega burger. In samenwerking met onderzoekers van de Universiteit Wageningen en het World Resource Institute (WRI) voert Lidl dit onderzoek uit.

De supermarkt heeft als doel om in de toekomst minder vlees te consumeren, met vastgestelde doelen voor de eiwittransitie. Tegen 2030 streeft Lidl ernaar dat de helft van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong is, zoals soja, terwijl dit momenteel op 38 procent ligt.

“De deelnemende supermarkten bevinden zich zowel in dorpen als steden. De regio waar we nu testen is demografisch representatief voor de normale maatschappij”, licht een woordvoerder van Lidl de keuze voor Noord-Holland toe. De test begint deze week en de eerste resultaten worden in oktober verwacht.

In februari plaatste een Jumbo-supermarkt in Twello de vleesvervangers al naast het vlees, wat leidde tot levendige discussies op sociale media tussen voor- en tegenstanders.

Consumentenpsycholoog Tim Zuidgeest is van mening dat de acties van Lidl en Jumbo ervoor zullen zorgen dat Nederlanders minder vlees consumeren.

“Als vleesvervangers op een aparte plek liggen, zullen alleen mensen die specifiek op zoek zijn naar die producten dat schap bezoeken. Maar als je het naast het vlees plaatst, zullen ook mensen die er niet actief naar op zoek zijn, het als een spontane aankoop meenemen. Ze willen het een keertje proberen. Het is goed dat supermarkten duurzamere opties op deze manier promoten.”

Lidl belooft de vleesvervangers extra scherp geprijsd aan te bieden. Hoewel deze producten normaal gesproken al goedkoper zijn dan echt vlees, denkt Zuidgeest niet dat consumenten puur vanwege de prijs zullen overstappen. “Slechts tien procent van de klanten kijkt direct naar de prijs. En pas als die heel hoog is, laten ze het daarom liggen.”

Onderzoekers zullen een deel van de klanten ondervragen over waarom ze voor de vleesvervangers hebben gekozen. Monique van der Meer, onderzoeker Marketing en Consumentengedrag aan de Wageningen Universiteit, verklaart in een persbericht: “Met deze interventie speelt Lidl in op het gewoontegedrag in de supermarkt en zet een stap in het faciliteren van consumenten bij de omslag naar meer plantaardige eiwitten.”

Stientje van Veldhoven, regionaal directeur voor Europa bij het WRI, voegt toe: “Als consumenten in de supermarkt kiezen voor klimaatvriendelijker voedsel, maakt dat een belangrijk verschil. We hopen dat dit project veel andere retailers zal inspireren om praktische stappen te ondernemen in het veranderen van hun aanbod en daarmee bij te dragen aan een lagere footprint van ons gemiddelde boodschappenmandje op natuur en klimaat.”

Share.
Exit mobile version