India heeft een geschiedenis van ernstige treinongelukken, en om hier verandering in te brengen, werd een ambitieuze make-over van 30 miljard dollar gelanceerd. Hoewel er nu spiksplinternieuwe treinen en moderne stations zijn, onthult de recente treinramp in de deelstaat Odisha ernstige veiligheidsproblemen. Met 288 doden is dit het zwaarste treinongeluk in meer dan twee decennia. Deskundigen beschouwen dit als een schok voor de modernisering van het Indiase treinsysteem.

Premier Narendra Modi bezocht de stad Balasore in Oost-India, waarbij zijn gedachten uitgingen naar de nabestaanden van het treinongeluk. Tijdens zijn bezoek sprak hij met reddingswerkers en bezocht hij een ziekenhuis waar gewonden werden behandeld.

De regering van Modi heeft dit jaar een recordbedrag van 30 miljard dollar (bijna 28 miljard euro) uitgegeven aan de modernisering van het spoorwegennet. Premier Modi is de afgelopen jaren bezig geweest met een moderniseringsslag, met de introductie van glimmende nieuwe (semi)hogesnelheidstreinen en moderne treinstations.

Prakash Kumar Sen, hoofd werktuigbouwkunde aan het Kirodimal Institute of Technology en auteur van boeken over het spoorsysteem in India, merkt op: “Hoewel de veiligheid de laatste jaren zeker is verbeterd, is er nog steeds meer werk aan de winkel. Slecht onderhoud of menselijke fouten zijn meestal de oorzaak van dit soort ongelukken.”

“De sporen zijn aanzienlijk verouderd en de belasting is hoog, vooral met de introductie van nieuwe treinen”, voegt Sen toe. “De spoorwegen ondergaan een radicale modernisering, maar de belangen van de werknemers die deze veranderingen moeten implementeren, worden verwaarloosd. Werknemers krijgen onvoldoende training, rust en ervaren een te hoge werkdruk.”

De regering van Modi heeft reeds een initiële onderzoek gestart, waarin een mogelijke seinstoring als oorzaak van de treinramp wordt aangewezen.

De Indiase tegenhanger van de NS benadrukt dat het spoor veilig is en dat veiligheid altijd een prioritair aandachtspunt is geweest. Een woordvoerder van het ministerie van Spoorwegen zegt: “Omdat er nu één incident is geweest, denken mensen opeens dat de sporen onveilig zijn.” Volgens het ministerie is het aantal ongevallen per miljoen treinkilometers gedaald van 0,10 in 2014 tot 0,03 in 2022.

Een onafhankelijke transportexpert merkt op dat de Indiase Spoorwegen weliswaar bezig zijn met veiligheidssystemen, maar dat de installatie langzaam verloopt. De onafhankelijke transportdeskundige Srinand Jha stelt ook dat veiligheid weinig prioriteit heeft. “Deze treinramp benadrukt dat de Spoorwegen hun focus moeten verschuiven naar veiligheid.”

Share.
Exit mobile version